سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

87/10/29
9:2 ص

به دنبال دستور قالیباف مبنی بر ساماندهی نمای شهری ساختمان‌ها، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دستورالعمل طراحی نمای ساختمان را به شهرداری‌های مناطق 22گانه ابلاغ کرد.






نمای ساختمان با توجه به اینکه جزو الزامات عمومی ساختمان به حساب می‌آید، طراحی و ساخت آن باید تحت ضوابط و مقررات واحد انجام بگیرد.
شهرداری تهران از تاریخ 15/8/87، در صورت عدم تطابق نمای ساختمان‌های درحال ساخت با آنچه در دستورالعمل آمده، پایان کار صادر نخواهد کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، د
سیمانکاری آستر ورویهستورالعمل طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها 15 الزام را برای سازنده تعریف کرده که چنانچه هر کدام از آنها رعایت نشوند، ساختمان نیمه‌تمام خواهد ماند.
در این دستورالعمل علاوه بر الزامات، توصیه‌هایی هم برای اجرای بهتر نما در نظر گرفته شده است.
براساس این گزارش، متن دستورالعمل طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها به شرح زیر است.
- طراحی نمای خرپشته در هماهنگی با نمای ساختمان
- طراحی سطوح اصلی و جانبی
- طراحی و تاکید بر فضای ورودی ساختمان متناسب با سایر اجزای نما
- مجزا نمودن فضای ورودی سواره و پیاده در زمان طراحی
- پوشش درز انقطاع ساختمان از هر دو طرف با استفاده از مصالح به کار رفته در نما
- عدم استفاده از نماهای شیشه‌ای پیوسته در ساختمان‌های مسکونی
- طراحی اتصال مصالح به سازه ساختمان
- مکان‌یابی الحاقات مانند کانال‌ها و لوله‌های تاسیساتی، کولر و نظایر آن در بخش‌های غیرقابل رویت از معبر عمومی و در صورت عدم امکان ارائه طرح پوشش آنها هماهنگ با نمای ساختمان
- طراحی آبچکان، قرنیز بام و کف پنجره‌ها در جهت جلوگیری از لغزش آب باران بر روی سطح نما
- طراحی ناودان و سایر کانال‌های تخلیه آب باران در داخل ساختمان
- طراحی محل نصب هرگونه تابلو، تبلیغ و آگهی به سطح خارجی نمای ساختمان‌های غیرمسکونی منطبق به مواد مبحث 20 مقررات ملی ساختمان
- رعایت تراز کف خیابان در زمان طراحی ورودی‌های ساختمان
- عدم توسعه دسترسی سواره و پیاده به خارج از حریم ملک
- تامین فاصله ایمنی حداقل 2متر بین نمای ساختمان تا پیاده‌رو
- استفاده از شیشه ایمن و غیر ریزنده در کلیه سطوح شیشه‌ای مجاور فضای باز
بر اساس این گزارش معاونت شهرسازی شهرداری تهران برای ساختمان‌های جدیدالاحداث اجازه استفاده از جاگلی در لبه بالکن یا در مجاورت پنجره‌ها مشروط به اتصال ثابت بر سطح نما را صادر کرده است.
در این دستورالعمل توصیه شده است نمای ساختمان‌ها تا حد امکان با نمای ساختمان‌های مجاور به لحاظ فرم و رنگ هماهنگ باشد.
بر اساس این گزارش کلیه مناطق نتایج اقدامات انجام شده نسبت به این دستور‌العمل را هر سه ماه یکبار باید به اداره کل معماری و ساختمان حوزه معاونت شهرسازی اعلام کنند تا در صورت لزوم نسبت به بازنگری مجدد دستورالعمل تصمیم‌گیری شود.
همچنین بررسی طراحی نمای ساختمان‌های 12 طبقه و بیشتر یا با زیربنای 20هزارمترمربع و بیشتر به عهده شورای معماری حوزه معاونت شهرسازی خواهد بود.
وظیفه مهندس ناظر سنگین‌تر شد
مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این باره گفت: بر این اساس نمای ساختمان ساخته شده باید حداقل با 2ساختمان مجاور آن هماهنگ باشد. سید مصباح‌الدین متقی تاکید کرد: به تمامی مناطق 22گانه شهرداری تهران ابلاغ شده است تا از این به بعد پایان کار ساختمان پس از تایید طراحی نمای ساختمان صادر شود. وی افزود: نمای ساختمان باید با ساختمان‌های مجاور خود از لحاظ رنگ و مصالح به کار رفته هم‌خوانی داشته باشد. وی افزود: در فاز بعدی ساماندهی نمای ساختمان‌ها با توجه به تاکید شهردار تهران به منظور استفاده از معماری اسلامی در نمای ساختمان‌ها قرار است ترویج این مساله در دستور کار این معاونت قرار گیرد که در نهایت امر، کاربرد معماری اسلامی در نمای ساختمان‌ها ابتدا فرهنگ‌سازی سپس توصیه و در نهایت به صورت یک الزام می‌شود.
وی تاکید کرد: معمار ساختمان موظف است طراحی نما را بر این اساس اجرا کند و مهندس ناظر نیز موظف است تا نقشه طراحی شده را با آنچه که در نما اجرا می‌شود، مطابقت دهد.


اجرای انواع نماهای سیمانی(شسته.رومی.چکشی.طرح چوب و.......)   09144015967


مشخصات مدیر وبلاگ
 
یوسف مونسی[1]
 

پیمانکاری نما ی مونسی باداشتن پنج دهه سابقه دراجرای انواع نمای سیمانی مفتخراست که درسراسر کشور در خدمت دوستان می باشد09144015967 09177145027 09173138711


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ